Hoe kan automatisering jouw bedrijf helpen?

Wellicht heb je de term marketing automation al eens voorbij zien komen. Maar niet alleen op marketing vlak kun je je bedrijf (bijna) volledig runnen door te automatiseren. Automatisering is een proces waarbij je bepaalde zaken die je voorheen zelf uitvoerde, door een computersysteem / software laat doen.

Wanneer investeren in automatisering

Als je net begint met ondernemen is het nog niet nodig om meteen zaken te gaan automatiseren. Tenzij je het hebt over marketing automation, daarbij kun je denken aan automatische marketing e-mails en geautomatiseerde notificatiesystemen. Als je nu al investeert in bijvoorbeeld e-mail marketing automatisering, dan betekent dat, dat je in de toekomst minder taken hoeft te verrichten.

Maar ook met administratie kun je bepaalde zaken automatiseren, als je veel facturen moet versturen dan kun je dit bijvoorbeeld door een boekhouder laten doen. Ook als je abonnementen verkoopt, dan kun je dit automatiseren. Verder is het slim om al jouw processen in kaart te brengen, en te bekijken hoe je dit kan automatiseren. Zelfs het schrijven van dit artikel zou ik kunnen automatiseren, door het bijvoorbeeld uit te besteden.

Hoe pas je automatisering toe binnen je bedrijf

Nadat je in kaart hebt gebracht welke processen je kunt automatiseren binnen je bedrijf, is het de volgende stap om een plan te maken. Je kunt zelf een complete software (laten) ontwikkelen, of gebruik maken van automatiseringssoftware dat reeds op de markt is. Voorbeelden daarvan zijn: MailChimp en ActiveCampaign, maar ook kun je ERP systemen gaan gebruiken zoals bijvoorbeeld van AFAS. Bij het laatste voorbeeld bedoel ik natuurlijk het automatiseren van complete bedrijfsprocessen, dit wordt vaak gebruikt in de bouw, logistiek of zorg. Door zaken te automatiseren bespaar je zelf een hoop tijd, ook hoef je geen extra mensen in te huren om die taken uit te voeren.

Automatisering voor maatwerk bedrijven?

Voor vrijwel ieder bedrijf is het mogelijk om processen te automatiseren. We versturen allemaal e-mails, of dat nou nieuwsbrieven zijn of weggevertjes. Als je een weggevertje hebt, dan krijg je automatisch het e-mail adres van de persoon die daar interesse in heeft. De mails die je daarop verstuurd om je product of dienst te verkopen, kun je allemaal automatiseren met bijvoorbeeld MailChimp of ActiveCampaign. Ook nieuwsbrieven kun je automatisch versturen, je hoeft alleen maar de content in te voeren, zelfs dit kun je automatiseren door het uit te besteden.

Zaken die je nog meer kunt automatiseren:

  • E-mail handtekeningen: maak standaard e-mail handtekeningen aan, en zorg ook dat je voor diverse vragen je standaard handtekening al klaar hebt staan met antwoorden erin. Verstuur je bijvoorbeeld vaak mailings dan kun je de tekst in je handtekening verwerken, scheelt een hoop werk steeds.
  • Uitbesteden: wil je zaken zoals nieuwsbrieven, tekstschrijven, administratie, e-mails verwerken etc. uitbesteden? Kijk dan eens voor een Virtual Assistent.
  • Coach of adviseur: in plaats van 1 op 1 coaching en advies trajecten, kun je dit ook verwerken in een cursus. De cursus kun je op je website aanbieden, en deze i.c.m. Mollie verkopen, je ontvangt dan automatisch de betaling, en de koper ontvangt automatisch de cursus.
  • Onderhoud van website: een website heeft net als een huis onderhoud nodig. Onderhoud kost tijd, er zijn diverse bedrijven die het onderhoud voor een relatief laag bedrag uit handen kunnen nemen. Heb je een WordPress website? Kijk dan eens op www.wpabonnement.nl

 

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

 

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur a dipiscing elit. Vivamus leo ante,

FOLLOW US ON