Dit zijn dé online marketing trends voor 2019

Ook al is 2019 al 4 maanden onderweg, na het lezen van dit artikel ben je weer helemaal up to date als het gaat om de online marketing trends voor 2019. Net zoals in de modewereld geldt ook voor de marketing wereld, dat daar enkele trends in zijn waar jij zeker van kunt profiteren dit jaar.

#1 De smartphone

Een trend die alleen maar groter word is de smartphone. We zitten met zijn allen steeds langer op onze smartphone. Vorig jaar steeg het gebruik van de smartphone met maar liefst 50% ten op zicht van het jaar daarvoor.

#2 Google en Facebook

Op dit moment domineren Google en Facebook onze smartphones.  Uit onderzoek is gebleken dat we het grootste deel van de tijd besteden aan Facebook en Google. Bij Google maken we het meeste gebruik van YouTube en Google Search en Google Maps. En onder Facebook valt de app Facebook zelf, WhatsApp, Instagram en Facebook Messenger.

#3 Instagram Stories

Een hele grote trend voor 2019 zijn de Instagram Stories. De Insta Stories zijn verticale video’s die bovenin de nieuwsfeed verschijnen, voor de duur van 24 uur, daarna verdwijnen ze automatisch. De Stories zijn uitgevonden door Snapchat, maar op dit moment experimenteert zelfs LinkedIn ermee. Als je dus van plan bent om te gaan adverteren via Instagram Stories, dan zul je zeker veel engagement behalen. Veel bedrijven zijn inmiddels al overgestapt van de standaard posts naar stories.

#4 De influencer trend

We zien het al vaker voorbij komen, gewone mensen die gaan vloggen. Maar ook BN’ers pakken steeds vaker de vlogcamera. Ook voor adverteerders worden influencers steeds populairder, als influencer kun je jouw kanaal onder de aandacht brengen bij marktplaatsen zoals Hulc en Linkpizza. Maar ook via Facebook zijn er diverse groepen waar je jouw kanaal onder de aandacht kunt brengen, zoals de Facebookgroep Bloggers Gezocht.

#5 Facebook of Instagram

Sinds Facebook zijn nieuwe algoritme lanceerde, wordt het platform steeds minder interessant voor bedrijven. Tenzij je al je marketing budget wilt spenderen aan advertenties op Facebook. Ook al is Instagram eigendom van Facebook, het platform is toch een stuk interessanter om jezelf als bedrijf zichtbaar te maken.

#6 Vindbaarheid in Google

De vindbaarheid in Google begint met het instellen van Google Mijn Bedrijf, als dit niet op orde is dan zul je lokaal ook niet gevonden worden.  Google Maps wordt ook steeds populairder, en wordt steeds meer gebruikt. Daarnaast is de vindbaarheid in de organische resultaten ook zeer belangrijk. Je kent het wel, je zoekt op een zoekterm en alle websites relevant aan die zoekterm komen tevoorschijn. Hoe mooi is het om op die manier GRATIS verkeer naar jouw website te verkrijgen. Je kunt de linkbuilding natuurlijk zelf doen, maar je kunt beter je linkbuilding uitbesteden. Een goed marketing bureau, heeft alles in huis om ervoor te zorgen dat jouw website snel hoger in de zoekresultaten scoort.

#7 Voice Search

We kennen allemaal inmiddels Siri van Apple wel, die is af en toe zo irritant dat het vanzelf aan gaat als je een woord uitspreekt dat lijkt op ‘Hé Siri‘. Ook de Google Home Speaker is inmiddels in Nederland te koop. Maar wat heeft dat nou eigenlijk te maken met de online marketing trends? Juist ja, de verwachting is dat media 2020, 50% van de zoekopdrachten ingesproken zijn. Ook dit heeft weer te maken met de vindbaarheid in Google, wil je ook goed gevonden worden door middel van gesproken zoekopdrachten? Besteed dan wat meer aandacht aan je organische zoekwoorden.

#8 Chatbots

Als website of webshop eigenaar is een chatbot tegenwoordig onmisbaar. Vele grote bedrijven, maar ook kleinere bedrijven maken al gebruik van een chatbot. Het scheelt enorm veel in tijd en kosten van werknemers om mensen persoonlijk ten antwoord te staan. Zo’n 80% van alle vragen kunnen namelijk gewoon door een chatbot beantwoord worden. Als je een WordPress website hebt, dan kun je gebruik maken van de plugins die er op de markt zijn. Ik zocht er een aantal voor jullie uit die je kunt implementeren in WordPress.

Daarnaast zijn er ook nog een aantal chatbots die je via een andere partij kunt implementeren. Soms vergt dit wel wat extra kennis, omdat je deze tool vaak via een API moet laten werken.

#9 Mobile First

Vorig jaar heeft Google een nieuw algoritme gelanceerd, deze heet de mobile first indexing. Dat betekent concreet dat Google nu de mobiele versie van je website gebruikt om te indexeren. Daarna komt pas de desktop versie. Het is dus belangrijk dat de mobiele versie van je website in orde is, dit kan namelijk behoorlijk van invloed zijn op je ranking.

#10 Online Marketing Strategie

Om je bedrijf zichtbaar te maken is een online marketing strategie zeer belangrijk. Je kunt niet zomaar een paar berichtjes posten op Facebook, en daarna niets meer van je laten horen. Of een paar linkjes plaatsen met je website, dat kan zelfs averechts werken. Nee, anno 2019 is een degelijk marketing strategie echt noodzakelijk. Wil jij nu echt dat jouw bedrijf gaat groeien? Boek dan eens een SEO consult via mijn bedrijf Lizzmedia.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *